Eklem ve Omurga Sağlığı Hakkında Herşey

Fener mah. Fener cad. Beyaz Dünya İşmerkezi No:15/17 07160 Muratpaşa/Antalya

Beslenme ve Diyet

physio_03

Diyetisyen Kimdir, Ne İş Yapar?

Diyetisyenlik; tüm bireylerin sağlığının korunması, geliştirilmesi, yaşam kalitesinin artırılması için bireysel ve toplu
beslenme programları düzenleyen; besin ögesi, besin ve beslenmeden kaynaklanan sağlık sorunlarını araştıran ve
çözüm üreten, besin denetimi yapan, bireyi ve toplumu bilinçlendiren, hastalıklar ve diğer özel durumlarda diyet
programı plânlayan kişidir.
Diyetisyen veya beslenme ve diyet uzmanı, fakülte veya yüksekokulların beslenme ve diyetetik bölümünden
mezun olan kişidir. Beslenme ve diyetetik, en az 4 yıllık bir bölümdür. Klinik diyetisyenlerimiz kilo alma ve kilo verme,
hastalıklarda beslenme, sporcu beslenmesi, hamilelikte ve emziklilikte beslenme, çocukluk çağı beslenmesi, okul çağı
beslenmesi, kurum beslenmesi gibi konularda hizmet vermektedir.

Kilo Verme Programları

Kilo verme programı, kişinin sağlıklı kilosuna ulaşması ve yağ kas oranını dengelenmesi için oluşturulan
programdır. Danışanlarımıza kilo verdirirken onların bireysel özelliklerini ve isteklerini ön planda tutmakta, tamamen
kişiye özel beslenme programları oluşturmaktayız. Aynı zamanda danışanlarımızın sağlıklarını önemsemekte,
kliniğimizde düzenli kan tahlili sonuçlarını ve hastalıklarının durumlarını takip etmekteyiz.
Kliniğimize gelen kişi ideal kilosunda, fakat yağ-kas oranı dengesiz olduğunda yağ yakıcı, arındırıcı detoks
programlar uygulamaktayız. Şok diyetler ve uzun süreli uygulanan çok düşük kalorili diyetler zararlıdır. Fakat
metabolizması dirençli kişilerde uyguladığımız yağ yakıcı detoks programlar ile iyi sonuçlar almaktayız. Kişinin
durumuna göre GAPS diyeti ve intermittent fasting (İF) diyeti de uygulamaktayız.

Kilo Alma Programları

Çok zayıf olup kilo almak isteyenler veya kas yapımını arttırmak isteyenler için uyguladığımız beslenme
programlarıdır. Zayıflık kişide halsizlik, çok üşüme, dikkat eksikliği, bağışıklığın azalması, aşırı kas yıkımı (kaşeksi),
vitamin mineral eksiklikleri gibi sorunlara yol açabilir. Sağlıksız bir şekilde geri alınan kilolar kalıcı olmaz ve bu
sorunlar çözülmez. Artrolife diyetisyenleri olarak kilo alma listesi hazırlarken besin zenginleştirme ile az miktarda çok
kalori alma, kuruyemiş tüketimini arttırma, kas yapımı arttırmak için alınan proteini attırma, meyve ve sebze
tüketimini arttırma gibi yollarla danışanlarımıza sağlıklı bir şekilde kilo aldırmaktayız.

Kronik Hastalıklarda Beslenme

Şeker hastalığında beslenme, hipertansiyonda (yüksek tansiyonda) beslenme, obezitede beslenme, tiroit
hastalıklarında (guatr, haşimato tiroidi vb.) beslenme, kalp-damar hastalıklarında beslenme, böbrek yetmezliğinde
beslenme gibi konuları kapsar. Bu hastalıklarda yaşam biçimi değişikliği gerekir ve beslenme kişinin hayatında çok
önemli bir yere sahiptir.

Şeker Hastalığında (Diyabette Beslenme)

Şeker Hastalığı tip 1 diyabet ve tip 2 olarak ikiye ayrılmaktadır. Şeker hastası çocuklar genellikle tip 1 diyabete
sahiptir. Ancak artan obezite ile beraber, artık çocuklarda da tip 2 diyabet görülmektedir. Tip 2 şeker hastalarında
sağlıklı beslenme, hem korunmada hem de hastalığın ilerlemesinin önlenmesinde çok önemlidir. Obezite, yüksek
tansiyon, kolesterol yüksekliği gibi beslenmeye bağlı oluşan hastalıklar da şeker hastalığı için risk faktörü
oluşturmaktadır. Tip 1 diyabet ise genellikle genç ve zayıf kişilerde görülen, otoimmün bir hastalıktır. Tip 1 şeker
hastalarında da hastalığın kontrolünde ve ilerlemesinin durdurulmasında beslenme çok önemlidir. Şeker hastaları
nasıl beslenmeleri gerektiği konusunda muhakkak bir diyetisyen yardımı almalıdır. Klinik diyetisyenlerimiz şeker
hastalarında karbonhidrat sayımı yapabilmektedir. Karbonhidrat sayımı şeker hastalığının kontrolünde ve kilolu şeker
hastalarının kilo vermesinde çok yardımcıdır.

Hamilelikte ve Emziklilikte Beslenme

Hamilelik normal metabolizma düzeni üzerine anne karnındaki bebeğin büyümesinin eklendiği bir dönemdir.
Hamilelikte beslenme, hem bebeğin sağlıklı olarak büyüme gelişmesinin sağlanması hem de annenin sağlıklı bir
hamilelik dönemi geçirmesi açısından oldukça önemlidir. Emziklilikte beslenme dönemi ise, özellikle ilk 6 ayda,
bebeğin beslenmesinin anne beslenmesine bağlı olmaya devam ettiği dönemdir. İyi beslenen annenin sütü daha
besleyici ve kaliteli olacak, bebek daha iyi bir büyüme ve gelişme gösterecektir.

Hamilelikte ve emzirirken annenin enerji ve besin ögelerini yeterli alması, bebeğin yetişkinlik çağında meydana
gelebilecek kronik hastalıkları önlemektedir. Yeterli ve dengeli beslenme ile erken doğum, sınırlanmış rahim içi
büyüme, geç doğum, preeklampsi gelişimi ve gestasyonel diyabet riski azaltılmaktadır. Ayrıca, anne sütü annenin
emziklilik dönemi yediklerinden ve hamilelik döneminde oluşan depolarından meydana geldiği için, emziklilik ve
hamilelikte tüketilen yiyecekler anne sütünün kalitesini etkilemektedir.

Çocuklarda (Oyun Çağı) ve Okul Dönemi Beslenme

Çocuklarda yeterli ve dengeli beslenmenin; büyüme ve gelişmeyi sağlama, bağışıklık sistemini güçlendirme,
hastalıklardan korunma ve iyileşme süresini kısaltma, yeterli vitamin ve mineral alımı ile onların gelişimlerine katkı
sağlama, dikkat eksikliğini önleme, obeziteden ve diğer kronik hastalıklardan korunma gibi çok çeşitli yararları vardır.
Günümüz çocuklarında artan sağlıksız beslenme eğilimleri erken yaşta değiştirilmeli ve beslenme alışkanlıkları
haline gelmeleri önlenmelidir. Kilo kontrolü ile alınan kiloların büyüme ve gelişmeyi engellemesi sağlanmalıdır. Yine
fazla kiloların verdirilmesi ile çocuklar obeziteden korunur, alınan kiloların yetişkinlikte kalıcı hale gelmesi önlenir.
Klinik diyetisyenlerimiz çocuklarda kilo kontrolü ve çocuk hastalıklarında beslenme konularında danışmanlık
vermektedir.

Spor Yapanlarda Beslenme ve Sporcu Beslenmesi

Sporcu beslenmesi, bir sporcunun sağlığını, vücut ağırlığını, vücut bileşimini, toparlanma süresini ve egzersiz
performansını en üst seviyede tutmak için beslenme programının düzenlenmesidir. Spor yaparken beslenme ise
sadece sporcuların değil, herkesin spor yaparken nasıl beslenmesi gerektiği ile ilgilidir. Egzersiz öncesi, egzersiz
sırasında ve egzersiz sonrası beslenme olarak üçe ayrılır.
Spor yapanlarda ve profosyonel sporcularda beslenmede izlenmesi gereken yol iyi dengelenmiş bir beslenme
programının ve yeterli sıvı tüketiminin gerçekleştirilmesidir. Bu dengeyi sağlarken karbonhidrat, protein, yağ, vitamin
ve mineral besin ögelerinin yeterli ve dengeli alımına dikkat edilmelidir. Klinik diyetisyenlerimiz kas yapma ve yağ
yakma, spor ve fitness yaparken beslenme, profosyenel sporcularda beslenme, egzersiz öncesinde ve sonrasında
beslenme, sporcu içecekleri, spor yaparak kilo alma ve kilo verme gibi konularda danışmanlık vermektedir.

Diyetisyen Efsun ÖZDEMİR & Diyetisyen Gülsüm ÇİMEN